Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi, Gümüşhane Üniversitesi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi ve Giresun Üniversitesi iş birliğinde, EBYÜ’de Otonom Sürüş Teknolojileri ve Sürücü Davranışları Tespit Laboratuvarı Kuruldu.
Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesinden Doç. Dr. H. Ferit Bayata, Öğretim Görevlisi Yusuf Mazlum, 19 Mayıs Üniversitesinden Doç. Dr. Metin Mutlu Aydın, Gümüşhane Üniversitesinden Dr. Öğretim Üyesi Emine Çoruh ve Giresun Üniversitesinden Öğretim Görevlisi Ömer Faruk Öztürk iş birliğinde geliştirilen ve alanında Türkiye’de ilkleri barındıran ve gelişmiş bir yazılıma sahip olan simülatör; denek sürücülerin sürüş anında saniyede 9 kere sürüş bilgi paketi içeren verileri alarak sürüş başına ortalama 6 bin veriyle sürücülerin davranışlarını tespit ediyor.
Türkiye’de ilklerden olan TÜBİTAK 1002B ve BAP(Bilimsel Araştırma Projesi) destekli projesi kapsamında aracın tüm orijinal parçaları, ekipmanlarını kullanarak simüle edilmiş görüntüler içerisinde gerçeğe yakın trafik koşulları sunarak önceden belirlenmiş senaryolar içerisinde sürücülere araç kullandırarak sürücü davranışlarını tespit etmeye yönelik kurulan bir laboratuvar oluşturuldu. Proje ile bilim insanları karayollarında sürücülerin karşılaşabileceği beklenmedik durumlar ve karayolu tasarımdan kaynaklı tehlikeli durumları herhangi bir risk almadan simülatör ortamında inceleyerek çözüm sunmayı hedefliyor.
Gerçeğe bir sürüş tecrübesi yaşatmayı amaçlayan simülatör 8 metrelik dev bir perdeye yansıtılan ve özel bir yazılım ile tasarlanan Erzincan merkez ve Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi Yalnızbağ Yerleşkesi arası yolu ve Zigana Tünellerini simüle eden parkurda sürücülere araç kullanımı sağlıyor. Simülasyon farklı karayolu kesimleri, farklı hava koşulları ve değişken trafik yüküne bağlı olarak birçok koşulda çözüm sunmayı amaçlayan tasarıma ve yazılıma sahip. Ayrıca sürüş esnasında perdeye yansıyan sürüş görüntülerini ve sürücünün sürüş anındaki görüntüleri de kayda alınarak yapay zekâ yardımıyla görüntü işleme teknolojisi kullanılarak sürücü tepkileri de inceleniyor.
2021 yılından bu yana sürdürülen çalışmaya şimdiye dek 105 kişi katılım sağladı. Bu laboratuvar mevcut karayolları tasarımını geliştirmek ve yeni çözümler sunabilmek için çalışmalarına EBYÜ Mühendislik Fakültesinde devam ediyor.